Tuesday, 25 October 2011

Masih Belum Terlambat !

Assalamualaikum ,

Hadith :

Riwayat Ibnu Mas’ud


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Allah mengutuk wanita yang bertatu atau minta ditatu, wanita yang mencukur alis dan mereka yang meminta dicukur alis mereka, wanita yang membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yang mengubah ciptaan Allah.”

 _______________________________________________________________________________
Pembaca-pembaca sekalian (khususnya kpd yg beragama Islam ) ,

Saya bukanlah seorang ustaz , ustazah mahupun ulama' . Di sini , saya hanya ingin meluahkan dan menyuarakan pendapat saya mengenai topik yg saya akan tuliskan . Anda sudah baca hadis di atas ? Itulah topiknya . Seperti yg kita tahu , wanita merupakan hiasan dunia . Tanpa wanita , apa agaknya terjadi kpd lelaki ? Allah sudah tetapkan semuanya . Sebab itulah kita diharamkan untuk menyangkal hukum Allah .
Berhias diri sudah menjadi keutamaan dlm diri seorang wanita . Namun , berhias diri itu juga mempunyai hadnya supaya ia tidak melanggar apa yg telah ditetapkan oleh Allah .

Namun begitu , saya tidak dpt menafikan bahawa ramai wanita yg 'terlebih' menghias dirinya sehingga sanggup melanggar hukum yg telah ditetapkan oleh Allah . Allah melarang utk kita bertatu , tapi , ramai yg melakukannya . Allah  melarang utk mencukur bulu kening , tapi , ramai juga yg melakukannya . Banyak yg dilarang oleh Allah . 



Tatu
Ia adalah corak bersifat kekal kalau kita lukiskannya di atas kulit kita . Bayangkan kalau kita mati , bagaimana kita nak buangkannya ? Nak kikis ? Terseksa kita nanti . Kalau tak buang ? Maknanya kita akan menghadap Allah dlm keadaan bertatu .


Cabut atau cukur bulu kening
Masa saya sekolah rendah dulu , ustazah pernah bagitau , " Jangan cabut atau cukur kening , nanti nabi tak mengaku umat". Saya tahu , kalau cabut mesti sakit . Kalau tak caya , cuba tarik kening anda , sakit tak ? Apatah lagi kalau kita nak cabut berbulu-bulu . Kompem berair-air mata . Tapi nak buat macam mana , wanita zaman sekarang sanggup bersakit-sakitan utk cantik . Apa yang saya tahu , kita boleh cabut bulu kening kalau bulu kening tu berterabur dekat atas kelopak mata . Tapi , apa yg saya nampak sekarang , ada yg cabut sampai hilang kening ! Lepas tu ukir balik kening tu dgn celak . Celak pulak macam-macam warna pulak tu . Coklat la, merah la,ungu la. Apa cerita ?? Itu bukan lagi utk memperkemaskan kening . Itu sudah dlm katogeri menipiskan bulu kening .

Memakai Bracer
Saya masih ingat lagi semasa saya habis SPM . Saya pernah menyuarakan hasrat kpd mama saya utk merapatkan gigi depan saya . Maknanya kena guna bracer ( pendakap gigi ) . Tapi , mama tak bagi . Hairan juga saya . Saya agak mungkin kerana bracer tu mahal sangat kot . Lepas tu , mama panggil  saya  and tunjukkan saya hukum memakai bracer melalui internet . Sebenarnya tidak haram pun kalau nak pakai bracer kalau ada sebab-sebab tertentu contohnya gigi jongang . Kalau kita bergigi jongang , mesti kita rasa malu . Orang akan bercakap-cakap pasal kita , tengok kita pun macam nak mengejek . Ia akan menyebabkan kita rasa kurang keyakinan diri . Jadi ,situasi macam tu boleh nak pakai bracer .Tapi kalau pakai bracer utk tujuan kecantikan , lupakanlah . Memang tak boleh . Tu sudah lari dari landasan . So,bila saya dah tahu semua tu , sampai sekarang saya dah tak cakap pasal tu..hehehe..Paham-paham jela .

Menyerupai Imej Lelaki ( bernaluri kelakian)
Huh..yg  ni hot ! Sebab apa ?  Sebab yg ni banyak berlaku kat negara kita sendiri . So , tak payahlah kalau saya ambil contoh dari luar negara . Sebetulnya , saya agak terkilan dgn wanita yg berimej lelaki ni . Kadang-kadang , hati saya sentiasa berkata , tak cukup ke apa yg Allah dah berikan ? Muke,suara dah perempuan dah . Tapi gaya..mak aih..mengalahkan lelaki . Kadang-kadang tu , saya tak boleh nak bezakan lelaki ke perempuan . Hampir sama gayanya . Pendapat saya , perwatakan mereka ke arah kelakian itu yg mengiringi imej mereka . Mereka rasa diri mereka seperti seorang lelaki , jadi , mereka pun pakai macam lelaki . Maaf..saya bukan ingin menghina kaum saya sendiri . Mungkin mereka tidak minta utk dilahirkan seperti itu . Tapi , saya percaya , ianya boleh diubah slow-slow . Apabila naluri mereka ke arah kelakian , ada segelintir mereka yg meminati kaum sendiri ( perempuan suka perempuan ) . Ini memang sudah biasa berlaku . Ramai wanita kat luar sana terlibat dgn hubungan songsang . Nauzubillah....terbuktilah sekarang , kita sudah berada di akhir zaman .


Sama-sama Sedar !
Bolehkah saya berkata bahawa kita masih belum terlambat ? Pendapat saya , ya ! Kita masih belum terlambat sekiranya kita masih hidup . Tapi kita kena ingat , mati itu adalah sesuatu yg pasti . Ia akan datang tanpa sebarang amaran . Ia akan datang tanpa kita duga . Ia akan datang tanpa kita sangka . Jadi , sebelum ajal menjemput kita , marilah kita sama-sama grab peluang yg ada untuk membetulkan kesilapan dan menjadikan ia sebagai  bekalan semasa di akhirat kelak . Saya tidak kata saya seorang yg sempurna . Saya juga pernah melakukan kesalahan dan tidak akan pernah lari daripada melakukan kesalahan . Sebab itulah pentingnya kpd kita utk saling membetulkan kesilapan dan saling mengingati supaya kita dpt muhasabahkan diri kita . Sayangi apa yg kita ada sekarang . Sentiasalah bersyukur dgn nikmat yg dikurniakan walaupun ianya hanya sebesar kuman . 

Yang baik itu datang dari Allah . Yang buruk itu datang dari saya sendiri . Jika saya silap , betulkanlah saya . Anda mempunyai hak utk tegur saya kerana kita sama-sama manusia dan makhluk Allah . Apa-apa pun , Only Allah knows everything . Wallahualam.

Sumber :



No comments:

Post a Comment